Skemad - antal måltider og rytme

4. december 2008

Alder:
7 mdr.

Skemad - antal måltider og rytme

Hej Helen

Jeg er så glad for at have mulighed for at kontakte dig. Jeg har tit læst din brevkasse og altid fundet gode svar. Vi har haft mange problemer med maden til vores tvillinger.

Lidt om vores tvillinger:

Først vil jeg lige fortælle om vores forløb, som har været temmelig hårdt i de første 6 måneder. Vi fik tvillinger d. 7. maj, som blev født i uge 38. Efter fødslen var vi indlagt i 1,5 uge, da børnene ikke ville spise og tabte sig. Særligt Caroline ville slet ikke tage bryst og fik derfor sonde, som fik hende i gang. Dette betød, at hun aldrig rigtigt ville ammes og har derfor fra start fået flaske. Nikolai kom hurtigt i gang med både bryst og flaske. Han får dog udelukkende flaske nu.

Efter vi kom hjem fra hospitalet tog Nikolai og Caroline flot på og der var ingen problemer. Da Nikolai blev 5 uger fik han konstateret pyrelus stenose og blev indlagt. Vores efterforløb var længere end normalt, og der gik ca. 1,5 måned, før vi blev udskrevet, og han var i trivsel. Han havde været svag før operationen, og det tog derfor lang tid for ham at komme sig. Men han er i meget fin trivsel i dag og får NAN HA1.

Da Nikolai var blevet opereret, fik vi problemer med Carolines trivsel. Hun begyndte at spise færre mængder pr. flaske og falde lidt af på sin vægtkurve. Det skal lige siges, at hun aldrig har været interesseret i mad og aldrig meldt sig til nogle måltider. Hun har kastet meget op og gylpet. Vi begyndte derfor at gå til ambulant kontrol hos diætist og børnelæge.

Alle undersøgelser har vist, at der ikke er noget galt med hende. Dog blev der konkluderet, at hun muligvis har en blød mavemund. Hun er derfor kommet over på enfamil, som afhjalp opkast og gylp med det samme. Lægen mener, at det er hendes ”appetittermostat”, som den er gal med, og at der er nogle børn, som ikke er så interesseret i mad. Diætisten foreslog, at vi skulle gå over til skemad, hvilket vi startede på, da de var ca. 5,5 mdr. Det viste sig at være et hit.

Caroline er meget glad for skemad – især kartoffelmos. Caroline får beriget sin mælk med maltodextrin og i sin natflaske får hun ¼ piskefløde i sin berigede mælk, for at hun skal tage på. Og det har virkelig hjulpet.

Jeg var inde og kigge på din side, da vi startede på skemaden, og fandt forslag til rytme, som jeg straks anvendte, da vi gik i gang med skemad, og den har virkelig fungeret godt for os ved ...

Annonce

... to måltider dagligt kl. 12:00 og 18:00:

05 flaske

SOVER LIDT VIDERE

6:30 grød (det er vi lige begyndt på)

09 flaske

SOVER 9:30-11:30

11:30 kartoffelmos med pastinak, gulerødder og broccoli

13:00 flaske

SOVER 13:30-15:30 (her henter jeg vores store pige på 2,5 år i vuggestue)

16:30 flaske

18:00 kartoffelmos med pastinak, gulerødder og broccoli

19:30 flaske

21:00 puttes

24:00 flaske

Mit spørgsmål til dig er:

1) Vi har store problemer med at få dem til at spise grød om morgenen kl. 6:30. Der er ingen af dem, der vil have noget. Har du et forslag? Er det ok, at de ikke er oppe på mere end to fulde måltider (de fylder 7 mdr. d. 7 dec.)?

Jeg synes, at det er svært at vide, hvor hurtigt det med skemaden skal gå. De spiser 1 dl. hver af kartoffelmos pr. måltid, dvs. 2 dl. hver om dagen. De vil ikke have havregrød, øllebrød, eller fuldkornsgrød om morgenen. Jeg har sødet den med pæremos – det hjælper ikke. Risgrød har de før været glade for, så jeg tænker, om jeg skal prøve det igen, men så får de jo mere hård mave. Jeg er dog stadig ikke sikker på, at de har appetit om morgenen til dette. De virker uoplagte og trætte. Ud over dette får de ca. 400-500 ml. mme om dagen.

Har du et foreslag til en RYTME til os – det ville jeg sætte STOR pris på. Og er der andet mad, som jeg bør tilbyde i løbet af dagen?

2) Hård mave:

Nikolai har meget hård mave, og vi har forsøgt at give youghurt med svesker og pæremos om eftermiddagen ved 16:00 tiden før flasken. Men ingen af dem har lyst til det. Pæremos kan jeg få dem til at spise lidt af, men ingen af dem vil have yoghurt (Men det er som om, at de ikke rigtig kan rumme yderligere måltider i løbet af dagen end de to gange kartoffelmos. Nikolai plejer ikke være sart – han er meget glad for mad, men han vil også kun have to gange kartoffelmos.

Mht. til kop, så forsøger jeg at give Nikolai ekstra væske via kop, men han nægter at prøve. Han græder og vrider sig. Caroline er rigtig god til det og får næsten et helt snapseglas pr. måltid. Men Nikolai vil ikke drikke af kop. Han vil heller ikke af tudkop. Er der noget man kan gøre, eller er han bare ikke klar? Jeg vil jo gerne have mere væske i ham. Han er efterhånden heller ikke så ivrig efter flasken som førhen. Men får dog ca. 400-500 ml. om dagen. Han får lactulose i mælken.

Håber, at du kan hjælpe.

Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder